0

چگونه یک ERP می تواند مانع از بروز مشکلات پیش بینی تقاضا شود

در هر جای دنیا، پیش بینی تقاضا برای مدیران زنجیره تامین یک چالش مداوم محسوب می شود. مشتری ها همواره نظر نامعلومی درباره‌ی مطالبات شان در آینده از خود نشان می دهند؛ در برخی موارد نیز اصلا ایده ای برای خرید در آینده ندارند. در مقابل نیز بسیاری از کسب و کارها برنامه ریزی کوتاه مدتی را برای چرخه تولیدی شان در نظر دارند. به همین علت دلایل زیادی برای چالش های پیش بینی تقاضا وجود دارد.

• ERP برای کمک در کنار شماست

همه ی سفارشات قبلی باید در ERP شما ذخیره شوند. تمام داده ها شامل نام مشتری، واحد نگه داری کالا، تاریخ سفارش، تاریخ تحویل مورد درخواست، تاریخ واقعی و اطلاعات بسیار دیگری باید در ERP برای تحلیل آماده باشند. آیا تا به حال سری به مجموعه اطلاعات سفارش موجود در ERP تان زده اید و آن ها را تحت بررسی قرار داده اید؟ مدل های ریاضی زیادی برای پیش بینی تقاضا وجود دارد که می توانید از بین شان انتخاب کنید. پس از انتخاب مدل مناسب، اطلاعات سفارش و زنجیره تامین شما می تواند در یکی از این فرمول ها جای بگیرد و به طور تخمینی محاسبه شوند. شما می توانید از مدل هایی استفاده کنید که در ERP بخش تولیدی تعبیه شده اند و یا با استفاده از ابزار جانبی عملکرد سیستم تان را در این زمینه افزایش دهید. مدل های پیش بینی تقاضای فروشنده های شخص ثالث نیز در دسترس هستند؛ اما به خاطر داشته باشید که این گزینه پیچیده ترین گزینه ی در دسترس برای شما محسوب می شود و از نظر هزینه نیز می تواند برایتان گران تمام شود.

• وفور منابع اطلاعات تقاضا

از دیگر ابزار ERP که می تواند شما را در پیش بینی مطالبات یاری کند، ماژول CRM شماست؛ از مشتری های خود، مستقیما بپرسید که انتظار سفارش چه محصولی را از شما دارند. با داشتن روابط خوب با مشتری، متوجه خواهید شد که آن ها مایل به اشتراک گذاری پیش بینی های شان هستند (حتما به آن ها اطلاع رسانی کنید که هیچ قراردادی مبنی بر خریداری در سطح پیش بینی وجود ندارد.)با استفاده از ماژول CRM در فواصل مکرر از مشتری های تان نظرسنجی کرده و پاسخ های آنان را نیز پیگیری کنید. نظرات کاربران را به عنوان “مجموعه های آماری” از اطلاعات در نظر بگیرید و آن ها را درست مانند محموله های واقعی بررسی کنید. برنامه هایی که شما در حوزه بازاریابی در نظر گرفته اید نیز می تواند در پیش بینی های شما موثر واقع شود. چرا که اگر قرار باشد پیشرفت خاصی صورت بگیرد، بازاریابان می دانند که چگونه این اطلاعات را در جهت توسعه و تاثیر مثبت بر ماژول فروش ERP به کار ببرند. با استفاده از روش های صحیح بازاریابی نیز می توانید از فاکتورهای تاثیرگذار بیرونی آگاه شوید و به این ترتیب نیز پیش بینی مطالبه را تحت تاثیر مثبت قرار دهید.

• ERP شما می تواند برنامۀ پیش بینی دقیقی را با بررسی وضعیت خانوادۀ یک محصول ایجاد و در نهایت زنجیره تامین را از این پیش بینی آگاه نماید

به واحد نگه داری کالای تان بنگرید و سپس آیتم هایی را که در خانواده های محصولی می گنجند، در کنار یکدیگر قرار دهید. با استفاده از این تکنیک و مواردی که در قسمت های قبلی ذکر شد متوجه خواهید شد که هرچند پیش بینی یک کالای خاص دشوار است اما پیش بینی یک خانوادۀ محصولی ارزشمند و قابل انجام است. یک خانوادۀ محصولی باید دارای اجزای مشابهی باشند که در زنجیره تامین شما موجود هستند. تمام اجزای شناخته شده در “محصولات خانواده ای” را مشخص کنید تا به این ترتیب بتوانید آیتم های ارزان قیمت تر را پیدا کنید و متعاقبا با صرف هزینۀ کمتر، مقدار بیشتری از آیتم های یک خانواده محصولی را ذخیره کنید. ERP شما می تواند با استفاده از مطالبات اجزای یک خانواده محصولی، پیش بینی هوشمندانه ای را برای زنجیره تامین شما فراهم کند. پیش بینی خودتان را با تامین کننده به اشتراک بگذارید؛ در این صورت آن ها بهتر می توانند نیازهای شما برآورده کنند. قدرت پیش بینی به اعتماد عملکردی و اعتماد سازمانی بین مشتری ها ،تامین کننده ها، توزیع کننده ها و حاملان بستگی دارد. زمانی که تمامی افراد پر نقش در کنار یکدیگر ایفای نقش کنند، نتایج حیرت انگیز خواهد بود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *