صرف نظر از یک بخش خاص بازار، اگر بیش از یک واحد سازمانی را اداره می کنید و قصد استفاده از یک سیستم عامل ERP برای بیش از یک مرکز اداره ای یا کارخانه ای دارید، بحث مدیریت به طور چشمگیری مهم تلقی خواهد شد.
قسمتی از این چالش کلی به هماهنگی چند مرکز وتعاریف مرتبط با حجم داده ها مربوط می شود اما مسایل و حساسیت های دیگری نیز در این رابطه وجود خواهند داشت که باید حل و فصل شان کنید. بنابر این، طی این مقاله سعی بر آن داریم که نگاهی به نیازهای یک ERP چند مرکزی داشته باشیم؛ پس از خواندن این مقاله، یا از مجموعه ویژگی های کنونی سیستم تان راضی می شوید یا در طرز فکرتان تجدید نظر خواهید کرد! هرچند سیستم های ERP دردرجه اول باید با فرهنگ کلی یک کسب و کار انطباق و سازگاری داشته باشند، در عین حال نیز باید قابلیت هماهنگی با الگوهای کار داخلی و قوانین کسب و کار را از خود نشان دهند. در حالی که موارد ذکر شده در پاراگراف های قبلی خیلی ساده و واضح به نظر می رسد اما چالش هایی نیز در این رابطه وجود دارد که به این سادگی قابل توضیح نیستند؛ در ادامه به دو مورد از این چالش ها اشاره می کنیم.
• مقیاس پذیری چند مرکزی
شاید گمان کنید که مقیاس پذیری ماهیت اساسی برنامه های ERP چند مرکزی محسوب می شود، اما این ادعا لزوما درست نیست. در حالی که سیستم های قدیمی درون سازمانی به گونه ای برنامه ریزی شده اند که مقیاس پذیری را بر اساس گره های فیزیکی یا اجزای ذخیره قابل دیدن و شمارش بسنجند، ، “ابر” این مقیاس پذیری را به این وضوح انجام نمی دهد. بنابر این شما لزوما نمی دانید که چند پورت تقاضا محور را می توان یکپارچه کرد، چه مقدار پهنای باند جهانی مورد نیاز خواهد بود یا هر گرۀ مرکزی به چه مقدار فضای ذخیره ای احتیاج دارد؛ مگر اینکه جلسه مفصلی را ابتدا با تامین کننده ابر برگزار کنید.
از دید استراتژیکی ابر به خودی خود مقیاس پذیری نامحدودی را در رابطه با عملیات چند مرکزی از خود نشان می دهد اما همانطور که انتظار می رود این مزیت همیشه همراه ضرر نیز هست .
نخست بحث نگرانی های مدیریت هزینه مطرح می شود که شامل موارد زیر می باشد:
تعداد گره های فعال، زمان و تعداد ایستگاه های کاری مورد نظر، حجم اطلاعات تعریف شده که از هر گره مرکزی عبور می کند و اینکه آیا زیر ساخت کلی سازمان می تواند به صورت مجموعه ای از راه دور موازی عمل کند یا تنها به صورت “پایگاه داده متمرکز ” قادر به این کار خواهد بود.البته در این رابطه مسائل دیگری نیز وجود دارد؛ نگرانی های امنیت سراسری یا مجزا، عملکرد گسترده یا محلی، مسائل مانیتورینگ (نظارتی) و اینکه چطور هر مجموعۀ چند گره ای با سایر گره ها در توازن کار می کند. حال نکته اینجاست که شما نمی توانید بدون داشتن طرحی از پیش تعیین شده، گره های مرکزی اضافی را خرید و یکپارچه نمایید.
• هماهنگ سازی مدیریت فرآیند
زمانی که بحث عملکردهای ERP چند مرکزی به میان می آید “همگام سازی مدیریت فرآیند” یک ویژگی کاملا بارز به حساب می آید اما در بسیاری ازموارد، در پایان به جای برطرف کردن مشکلات، خود چالش های زیادی را به دنبال خواهد داشت. این موضوع آزار دهنده به ویژه در فرآیندهای بین قاره ای رخ می دهد. زنجیره تامین گسترده به ویژه در دهه اخیر که تولید خارجی به عنوان پایین ترین مزیت پیشنهادی شناخته می شود و همچنین به علت در دسترس بودن نیروی کار، تمایل به رشد خود به خودی پیدا کرده است. برای مثال، بخش تکنولوژی آمریکا شامل حمایت تولیدی برای دستگاه های کامپیوتری، دستگاههای دیجیتالی عمومی و کالاهای بادوام دیجیتالی مرتبط با IOT (اینترنت اشیا) از عملیات کارخانه ای مبتنی بر مدیریت ERP در اقیانوس آرام ، شرق آسیا و کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا بهره برده است. حتی با استفاده از قابلیت های ابرERP امروزی، هماهنگ سازی جهانی عناصر مرتبط با تولید شامل WIP (کالای در جریان ساخت) یا برنامه ریزی کالاهای تمام شده، همواره چالش های تجاری را به دنبال دارد.بنابر این، سیستم های ERP چند مرکزی باید به ویژه در سطح تولید، موجودی کالا و توزیع موثر واقع شوند. در غیر اینصورت تحویل کالاهای تمام شده به پایانه فروش می تواند تاثیرات منفی قابل توجهی را بر جای بگذارد. در آخر، باید متذکر شد که عبارت چند مرکزی، کلا در بردارندۀ مضمون های بی شماری است. پس هنگام اعتبار بخشی یا توسعه ملزومات استفاده از هر سیستم ERP گسترده، به جزییات دقت بیشتری کنید.
نظرات کاربران