توزیع (4)
شما پس از یک روز سخت کاری در بخش توزیعی به خانه باز می گردید. ارسال سفارشات مشتری های تان نیز برای فردا آماده است. حال هنگامی که صبح، سر کار حاضر می شوید، سفارشی که باید برای چند روز آینده آماده می شد، اکنون در صدر اولویت قرار گرفته و تحویل باری که باید راس ساعت 7 صبح صورت می گرفت نیز در پشت یک طوفان در بزرگراه، گیر افتاده است. چنین اتفاقی ممکن است که در هر بخش توزیع و برای همه اتفاق بیفتد.
داستان دور دنیا در 80 روز که توسط ژول ورن نوشته شد را به یاد دارید؟ این داستان، برای آن زمان یک تخیل محض تلقی می شد. اما در دنیای ERPبخش توزیعی،"80 روز"، دیگر سرعت لاک پشتی محسوب می شود.در دنیای امروزی، ارتباطات می توانند تنها در 80 میلی ثانیه در سراسر دنیا جا به جا شوند. کالاها نیز برای جابه جایی در سراسر دنیا به 80 ساعت زمان نیاز دارند که حتی گاهی این زمان نیز کمتر می شود.
آیا کسب و کار توزیعی شما دور باطلی را طی می کند و پیشرفتی را تجربه نمی کنید؟ همین امر می تواند نشانۀ نیاز شما به ERP و برنامه های بهتری برای مدیریت تقاضا باشد. تقاضا لزوما به معنای ثبت سفارش توسط مشتری نیست. ERP بخش توزیعی باید پایگاه داده ای از سفارشات قبلی مشتریان و تاریخ آن ها را در قالب یک فرمت آسان برای جست و جو مهیا نماید. اگر چنین ERP را در اختیار دارید می توانید با توجه به برنامه ریزی و پیشرفت های آیندۀ مشتریان، به سرنخ هایی درباره تقاضاهای آینده آن ها دست پیدا کنید.
بسیاری از ما شاید حتی به ذهنمان هم خطور نکند که ERP را نیز می توان به عنوان ابزار مدیریت ناوگان حمل و نقل به کار ببریم. اما شاید وقت آن رسیده که تجدید نظر کنیم. بسیاری از سیستم های ERP از منابعی استفاده می کنند که ما معمولا آن ها را به عنوان تجهیزات و ابزار تولیدی تصور می کنیم. مثلا تراکتور هم می تواند جزو منابع ERP به حساب بیاید! اینطور نیست؟